Παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα κατακτούν τις ξένες αγορές
Ελαιόλαδο, γραβιέρα, ξινοµυζήθρα, παξιµάδια, κρασί: είναι µόνο µερικά από τα προϊόντα που θα περιλαµβάνονται στο κρητικό καλάθι αγροτικών προϊόντων.
Αυτό είναι το πρώτο από τα αγροτικά καλάθια τα οποία ανακοίνωσε ότι θα δηµιουργήσει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων σε καθεµία από τις 13 περιφέρειες της χώρας. Ακολούθησαν το πελοποννησιακό αλλά και αυτό της Ανατολικής Μακεδονίας. Στο τελευταίο, µάλιστα, αναµένεται να συµπεριληφθούν περίπου 23 τοπικά προϊόντα, µεταξύ των οποίων τασπαράγγια ,το µέλι, το θρακιώτικο ούζο και οι πατάτες Νευροκοπίου. Μόλις πριν από λίγες ηµέρες ανακοινώθηκε το τέταρτο αγροτικό καλάθι, του Νότιου Αιγαίου, που θα περιλαµβάνει µεταξύ των άλλων φάβα Σαντορίνης, αγκινάρα Τήνου, πατάτα και γραβιέρα Νάξου και µανταρίνια Καλύµνου. Σειρά παίρνουν τα καλάθια της ∆υτικής Ελλάδας και του Βόρειου Αιγαίου. Σκοπός αυτού του πιλοτικού προγράµµατος είναι το «καλό µάρκετινγκ» των τοπικών προϊόντων, τα οποία θα επιδοτηθούν µε κοινοτικά κονδύλια προκειµένου όχι µόνο να προωθηθούν στην εγχώρια αγορά αλλά να γίνουν γνωστά και στο εξωτερικό.
Παράλληλα, τον δικό τους αγώνα για την προώθηση των προϊόντων τους δίνουν ελληνικοί συνεταιρισµοί µε αξιοσηµείωτα, τις περισσότερες φορές, αποτελέσµατα. Από τους 6.200 δηλωµένους συνεταιρισµούς, µόνο οι 1.000 έχουν τζίρο. Μάλιστα οι περισσότεροι από τους υγιείς συνεταιρισµούς απευθύνονται κυρίως στις ξένες αγορές, όπως αυτές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, της Ασίας αλλά και της Αµερικής, όπου και εξάγουν τα προϊόντα τους.
Τα ροδάκινα, τα δαµάσκηνα, τα κεράσια και τα ακτινίδια του αγροτικού συνεταιρισµού «Νέος Αλιάκµων» µπαίνουν σε τελάρα και ταξιδεύουν για Καναδά, Ρωσία, αραβικές χώρες, Ευρώπη, ακόµη και Αφρική. Παρά την οικονοµική κρίση, ο συνεταιρισµός µε έδρα την περιοχή Αµµος στη Βέροια κάνει τζίρο 10 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ο συνεταιρισµός λειτουργεί 40 χρόνια και αριθµεί 800 µέλη παραγωγούς. Το µυστικό της επιτυχίας; «Οργάνωση.
Το καλό προϊόν υπάρχει, οπότε αυτό που έχει σηµασία είναι η καλή και σωστή οργάνωση», λέει στα «ΝΕΑ» ο Πάνος Τορλακίδης, υπεύθυνος εξαγωγών του συνεταιρισµού.
ΑΓΙΩΡΓΙΤΙΚΟ ΝΕΜΕΑΣ. Το 1937, έτος που άρχισε τη λειτουργία του ο Οινοποιητικός Συνεταιρισµός Νεµέας, οι οινοπαραγωγοί δεν ξεπερνούσαν τους 70. Σήµερα, τα ενεργά µέλη φτάνουν τα 1.500. Θεωρείται ένας από τους µεγαλύτερους παραγωγούς πανελλαδικά καθώς οινοποιεί ετησίως 8.000 - 10.000 τόνους σταφύλια ποικιλίας Αγιωργίτικου αλλά και 300 - 400 τόνους σταφύλια λευκής ποικιλίας.
«Παράγουµε παραπάνω από τη µισή παραγωγή αγιωργίτικου όλης της Νεµέας», λέει ο Πέτρος Τσιώρος, γενικός διευθυντής του συνεταιρισµού.
Οι εξαγωγές της συγκεκριµένης ποικιλίας φτάνουν το 40%. Καλύτεροι πελάτες είναι οι Γερµανοί, ακολουθούν οι Βέλγοι, οι Ολλανδοί, οι Γάλλοι και οι Βρετανοί. Εδώ κι ένα χρόνο, οι οινοπαραγωγοί έχουν ανοίξει τα φτερά τους και για πιο ιδιαίτερες αγορές. «Η Κίνα είναι... περίεργη αλλά µεγάλη αγορά. ∆εν έχουν παράδοση στο κρασί ούτε γνωρίζουν τι σηµαίνει ποιότητα. Σε πρώτη φάση, επιλέγουν το προϊόν µε βάση την ιστορία. Εχουν συνδέσει τη Νεµέα µε τον Ηρακλή και τους άθλους του. Πλέον, βέβαια, έχουν µάθει την ποιότητα του προϊόντος µας», τονίζει ο κ. Τσιώρος». Κάθε χρόνο εφοδιάζουν την αγορά µε 30 εκατ. κοτόπουλα, τα οποία διανέµονται από τα 15 υποκαταστήµατα. Η περσινή χρονιά ήταν αρκετά καλή καθώς ο τζίρος άγγιξε τα 180 εκατ. ευρώ.
Πιλοτικό πρόγραµµα µε κοινοτικές επιδοτήσεις για προώθηση των αγροτικών καλαθιών
Ενα ελαιόλαδο µε διακρίσεις
ΤΟ 2008 κατέκτησε το παγκόσµιο βραβείο στο ∆ιεθνές Συµβούλιο Ελαιολάδου, ενώ οι διακρίσεις του κάθε χρόνο είναι πλέον συνηθισµένες. Ο λόγος για τον Αγροτικό Συνεταιρισµό Κριτσάς, ο οποίος φαίνεται πως συγκαταλέγεται ανάµεσα στους πιο υγιείς συνεταιρισµούς. Απόδειξη; Η περσινή αύξηση των εξαγωγών κατά 450%! Το 2005 οι 900 παραγωγοί - µέλη του συνεταιρισµού έβαλαν έναν στόχο: το ελαιόλαδο που παρήγαν και πωλούνταν µέχρι εκείνη τη στιγµή χύµα να το διαθέσουν σε τυποποιηµένη µορφή. «Αυτό µας έκανε να βελτιώσουµε τα οικονοµικά του συνεταιρισµού και κατ’ επέκταση των παραγωγών µας, µια και πουλούσαµε πια σε λίγο µεγαλύτερη τιµή», υπογραµµίζει ο Νίκος Ζαχαριάδης, πρόεδρος του συνεταιρισµού. Μάλιστα, πριν από περίπου τρία χρόνια ο συνεταιρισµός άρχισε συνεργασία µε την ιδιωτική εταιρεία Γαία για την προώθηση του προϊόντος του. Το αποτέλεσµα είναι το 90% της παραγωγής να φεύγει προς το εξωτερικό.
Ο κρόκος διέξοδος από την ανεργία
Οι υπεύθυνοι του Συνεταιρισµού Κρόκου στον Νοµό Κοζάνης µόλις επέστρεψαν από το Ντουµπάι, όπου πήραν µέρος σε έκθεση προϊόντων
.
Εκεί, 15 χώρες από τον αραβικό – και όχι µόνο – κόσµο ενδιαφέρθηκαν για τον κρόκο Κοζάνης, παρόλο που στη «γειτονιά» τους, το Ιράν, κατέχει περίπου το 90% της παγκόσµιας παραγωγής.
Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του συνεταιρισµού Νικόλας Πατσιούρας, η ποιότητα είναι αυτή που κάνει το ελληνικό προϊόν ανταγωνίσιµο. Το µεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής κρόκου δεν διοχετεύεται στη χώρα µας αλλά στο εξωτερικό, από την Ιταλία και την Ελβετία έως και την Αυστραλία. «Και η ζήτηση κάθε χρόνο από τις ξένες αγορές είναι όλο και µεγαλύτερη». Στα τέλη Οκτωβρίου αρχίζει η συγκοµιδή του κρόκου, µε τη µέση ετήσια παραγωγή να φτάνει τον 1,5 τόνο. Φέτος µάλιστα η παραγωγή ήταν κατά 15% αυξηµένη σε σχέση µε την περσινή. «Αλλωστε εµείς, λόγω της µοναδικότητας του προϊόντος, δεν νιώσαµε την οικονοµική κρίση», τονίζει ο πρόεδρος.
Από την Κρήτη στα ράφια της Τσεχίας
Τα µέλη και οι περίπου 30 υπάλληλοι του αγροτικού συνεταιρισµού κηπευτικών «Κουντουράς», στον Νοµό Χανίων, βρίσκονται στη µέση της συγκοµιδής των κηπευτικών. Αλλωστε, η περίοδος που µαζεύουν την παραγωγή τους άρχισε τον περασµένο Νοέµβριο και αναµένεται να ολοκληρωθεί τον ερχόµενο Μάιο.
Ο συνεταιρισµός µετρά 10 χρόνια λειτουργίας ενώ οι παραγωγοί του φτάνουν τους 70. «Εχουµε 400 στρέµµατα αποκλειστικά θερµοκηπιακής καλλιέργειας», εξηγεί ο πρόεδρος του συνεταιρισµού Μανώλης ∆αράκης. Τα προϊόντα τους; Ντοµάτες, πιπεριές, αγγούρια, ντοµατίνια και µελιτζάνες. Η περσινή παραγωγή έφτασε συνολικά τους 5.000 τόνους. Τσεχία, Βουλγαρία αλλά και Βέλγιο είναι µερικές µόνο από τις χώρες που προµηθεύονται τα κρητικά κηπευτικά.
«“Κυνηγάµε” πλέον τις εξαγωγές, αφού στη χώρα µας, λόγω της οικονοµικής κατάστασης, υπάρχει δυσκολία στη διάθεση των προϊόντων».
800 τόνοι σπαραγγιών στη Γερµανία
Από µέρα σε µέρα θα αρχίσει η συγκοµιδή σπαραγγιών στο Τυχερό Εβρου. Η διαδικασία κρατάει συνήθως 70 - 75 µέρες. Ο Αγροτικός Συνεταιρισµός Κοινής Γεωργικής Εκµετάλλευσης Τυχερού δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από µια µεγάλη ανώνυµη ή πολυεθνική εταιρεία. Οι 22 παραγωγοί - µέλη του παράγουν συνολικά 800 τόνους ετησίως ενώ ο µέσος ετήσιος τζίρος του συνεταιρισµού φτάνει τα 2 εκατοµµύρια ευρώ όταν η χρονιά είναι καλή. Πριν από περίπου 19 χρόνια, τα στρέµµατα καλλιέργειας σπαραγγιών δεν ξεπερνούσαν τα 550. Σήµερα είναι 1.130. «Ο συνεταιρισµός λειτουργεί ως συµβουλευτικός φορέας στους παραγωγούς», λέει ο διαχειριστής του συνεταιρισµού Αθανάσιος Μαλτεπιώτης. Σπαράγγια από το Τυχερό δύσκολα θα βρουν στα ράφια οι έλληνες καταναλωτές. Κι αυτό γιατί σχεδόν το 100% της παραγωγής βγαίνει στο εξωτερικό. Αποκλειστικά στα ράφια δύο µεγάλων γερµανικών σούπερ µάρκετ διατίθενται τα ελληνικά σπαράγγια από το Τυχερό. «Κάθε χρόνο, µάλιστα, µας προσεγγίζουν κι άλλοι γερµανοί ιδιοκτήτες σούπερ µάρκετ µε στόχο τη συνεργασία».
Πηγη εφημεριδα
"ΤΑ ΝΕΑ"
Ελαιόλαδο, γραβιέρα, ξινοµυζήθρα, παξιµάδια, κρασί: είναι µόνο µερικά από τα προϊόντα που θα περιλαµβάνονται στο κρητικό καλάθι αγροτικών προϊόντων.
Αυτό είναι το πρώτο από τα αγροτικά καλάθια τα οποία ανακοίνωσε ότι θα δηµιουργήσει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων σε καθεµία από τις 13 περιφέρειες της χώρας. Ακολούθησαν το πελοποννησιακό αλλά και αυτό της Ανατολικής Μακεδονίας. Στο τελευταίο, µάλιστα, αναµένεται να συµπεριληφθούν περίπου 23 τοπικά προϊόντα, µεταξύ των οποίων τασπαράγγια ,το µέλι, το θρακιώτικο ούζο και οι πατάτες Νευροκοπίου. Μόλις πριν από λίγες ηµέρες ανακοινώθηκε το τέταρτο αγροτικό καλάθι, του Νότιου Αιγαίου, που θα περιλαµβάνει µεταξύ των άλλων φάβα Σαντορίνης, αγκινάρα Τήνου, πατάτα και γραβιέρα Νάξου και µανταρίνια Καλύµνου. Σειρά παίρνουν τα καλάθια της ∆υτικής Ελλάδας και του Βόρειου Αιγαίου. Σκοπός αυτού του πιλοτικού προγράµµατος είναι το «καλό µάρκετινγκ» των τοπικών προϊόντων, τα οποία θα επιδοτηθούν µε κοινοτικά κονδύλια προκειµένου όχι µόνο να προωθηθούν στην εγχώρια αγορά αλλά να γίνουν γνωστά και στο εξωτερικό.
Παράλληλα, τον δικό τους αγώνα για την προώθηση των προϊόντων τους δίνουν ελληνικοί συνεταιρισµοί µε αξιοσηµείωτα, τις περισσότερες φορές, αποτελέσµατα. Από τους 6.200 δηλωµένους συνεταιρισµούς, µόνο οι 1.000 έχουν τζίρο. Μάλιστα οι περισσότεροι από τους υγιείς συνεταιρισµούς απευθύνονται κυρίως στις ξένες αγορές, όπως αυτές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, της Ασίας αλλά και της Αµερικής, όπου και εξάγουν τα προϊόντα τους.
Τα ροδάκινα, τα δαµάσκηνα, τα κεράσια και τα ακτινίδια του αγροτικού συνεταιρισµού «Νέος Αλιάκµων» µπαίνουν σε τελάρα και ταξιδεύουν για Καναδά, Ρωσία, αραβικές χώρες, Ευρώπη, ακόµη και Αφρική. Παρά την οικονοµική κρίση, ο συνεταιρισµός µε έδρα την περιοχή Αµµος στη Βέροια κάνει τζίρο 10 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ο συνεταιρισµός λειτουργεί 40 χρόνια και αριθµεί 800 µέλη παραγωγούς. Το µυστικό της επιτυχίας; «Οργάνωση.
Το καλό προϊόν υπάρχει, οπότε αυτό που έχει σηµασία είναι η καλή και σωστή οργάνωση», λέει στα «ΝΕΑ» ο Πάνος Τορλακίδης, υπεύθυνος εξαγωγών του συνεταιρισµού.
ΑΓΙΩΡΓΙΤΙΚΟ ΝΕΜΕΑΣ. Το 1937, έτος που άρχισε τη λειτουργία του ο Οινοποιητικός Συνεταιρισµός Νεµέας, οι οινοπαραγωγοί δεν ξεπερνούσαν τους 70. Σήµερα, τα ενεργά µέλη φτάνουν τα 1.500. Θεωρείται ένας από τους µεγαλύτερους παραγωγούς πανελλαδικά καθώς οινοποιεί ετησίως 8.000 - 10.000 τόνους σταφύλια ποικιλίας Αγιωργίτικου αλλά και 300 - 400 τόνους σταφύλια λευκής ποικιλίας.
«Παράγουµε παραπάνω από τη µισή παραγωγή αγιωργίτικου όλης της Νεµέας», λέει ο Πέτρος Τσιώρος, γενικός διευθυντής του συνεταιρισµού.
Οι εξαγωγές της συγκεκριµένης ποικιλίας φτάνουν το 40%. Καλύτεροι πελάτες είναι οι Γερµανοί, ακολουθούν οι Βέλγοι, οι Ολλανδοί, οι Γάλλοι και οι Βρετανοί. Εδώ κι ένα χρόνο, οι οινοπαραγωγοί έχουν ανοίξει τα φτερά τους και για πιο ιδιαίτερες αγορές. «Η Κίνα είναι... περίεργη αλλά µεγάλη αγορά. ∆εν έχουν παράδοση στο κρασί ούτε γνωρίζουν τι σηµαίνει ποιότητα. Σε πρώτη φάση, επιλέγουν το προϊόν µε βάση την ιστορία. Εχουν συνδέσει τη Νεµέα µε τον Ηρακλή και τους άθλους του. Πλέον, βέβαια, έχουν µάθει την ποιότητα του προϊόντος µας», τονίζει ο κ. Τσιώρος». Κάθε χρόνο εφοδιάζουν την αγορά µε 30 εκατ. κοτόπουλα, τα οποία διανέµονται από τα 15 υποκαταστήµατα. Η περσινή χρονιά ήταν αρκετά καλή καθώς ο τζίρος άγγιξε τα 180 εκατ. ευρώ.
Πιλοτικό πρόγραµµα µε κοινοτικές επιδοτήσεις για προώθηση των αγροτικών καλαθιών
Ενα ελαιόλαδο µε διακρίσεις
ΤΟ 2008 κατέκτησε το παγκόσµιο βραβείο στο ∆ιεθνές Συµβούλιο Ελαιολάδου, ενώ οι διακρίσεις του κάθε χρόνο είναι πλέον συνηθισµένες. Ο λόγος για τον Αγροτικό Συνεταιρισµό Κριτσάς, ο οποίος φαίνεται πως συγκαταλέγεται ανάµεσα στους πιο υγιείς συνεταιρισµούς. Απόδειξη; Η περσινή αύξηση των εξαγωγών κατά 450%! Το 2005 οι 900 παραγωγοί - µέλη του συνεταιρισµού έβαλαν έναν στόχο: το ελαιόλαδο που παρήγαν και πωλούνταν µέχρι εκείνη τη στιγµή χύµα να το διαθέσουν σε τυποποιηµένη µορφή. «Αυτό µας έκανε να βελτιώσουµε τα οικονοµικά του συνεταιρισµού και κατ’ επέκταση των παραγωγών µας, µια και πουλούσαµε πια σε λίγο µεγαλύτερη τιµή», υπογραµµίζει ο Νίκος Ζαχαριάδης, πρόεδρος του συνεταιρισµού. Μάλιστα, πριν από περίπου τρία χρόνια ο συνεταιρισµός άρχισε συνεργασία µε την ιδιωτική εταιρεία Γαία για την προώθηση του προϊόντος του. Το αποτέλεσµα είναι το 90% της παραγωγής να φεύγει προς το εξωτερικό.
Ο κρόκος διέξοδος από την ανεργία
Οι υπεύθυνοι του Συνεταιρισµού Κρόκου στον Νοµό Κοζάνης µόλις επέστρεψαν από το Ντουµπάι, όπου πήραν µέρος σε έκθεση προϊόντων
.
Εκεί, 15 χώρες από τον αραβικό – και όχι µόνο – κόσµο ενδιαφέρθηκαν για τον κρόκο Κοζάνης, παρόλο που στη «γειτονιά» τους, το Ιράν, κατέχει περίπου το 90% της παγκόσµιας παραγωγής.
Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του συνεταιρισµού Νικόλας Πατσιούρας, η ποιότητα είναι αυτή που κάνει το ελληνικό προϊόν ανταγωνίσιµο. Το µεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής κρόκου δεν διοχετεύεται στη χώρα µας αλλά στο εξωτερικό, από την Ιταλία και την Ελβετία έως και την Αυστραλία. «Και η ζήτηση κάθε χρόνο από τις ξένες αγορές είναι όλο και µεγαλύτερη». Στα τέλη Οκτωβρίου αρχίζει η συγκοµιδή του κρόκου, µε τη µέση ετήσια παραγωγή να φτάνει τον 1,5 τόνο. Φέτος µάλιστα η παραγωγή ήταν κατά 15% αυξηµένη σε σχέση µε την περσινή. «Αλλωστε εµείς, λόγω της µοναδικότητας του προϊόντος, δεν νιώσαµε την οικονοµική κρίση», τονίζει ο πρόεδρος.
Από την Κρήτη στα ράφια της Τσεχίας
Τα µέλη και οι περίπου 30 υπάλληλοι του αγροτικού συνεταιρισµού κηπευτικών «Κουντουράς», στον Νοµό Χανίων, βρίσκονται στη µέση της συγκοµιδής των κηπευτικών. Αλλωστε, η περίοδος που µαζεύουν την παραγωγή τους άρχισε τον περασµένο Νοέµβριο και αναµένεται να ολοκληρωθεί τον ερχόµενο Μάιο.
Ο συνεταιρισµός µετρά 10 χρόνια λειτουργίας ενώ οι παραγωγοί του φτάνουν τους 70. «Εχουµε 400 στρέµµατα αποκλειστικά θερµοκηπιακής καλλιέργειας», εξηγεί ο πρόεδρος του συνεταιρισµού Μανώλης ∆αράκης. Τα προϊόντα τους; Ντοµάτες, πιπεριές, αγγούρια, ντοµατίνια και µελιτζάνες. Η περσινή παραγωγή έφτασε συνολικά τους 5.000 τόνους. Τσεχία, Βουλγαρία αλλά και Βέλγιο είναι µερικές µόνο από τις χώρες που προµηθεύονται τα κρητικά κηπευτικά.
«“Κυνηγάµε” πλέον τις εξαγωγές, αφού στη χώρα µας, λόγω της οικονοµικής κατάστασης, υπάρχει δυσκολία στη διάθεση των προϊόντων».
800 τόνοι σπαραγγιών στη Γερµανία
Από µέρα σε µέρα θα αρχίσει η συγκοµιδή σπαραγγιών στο Τυχερό Εβρου. Η διαδικασία κρατάει συνήθως 70 - 75 µέρες. Ο Αγροτικός Συνεταιρισµός Κοινής Γεωργικής Εκµετάλλευσης Τυχερού δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από µια µεγάλη ανώνυµη ή πολυεθνική εταιρεία. Οι 22 παραγωγοί - µέλη του παράγουν συνολικά 800 τόνους ετησίως ενώ ο µέσος ετήσιος τζίρος του συνεταιρισµού φτάνει τα 2 εκατοµµύρια ευρώ όταν η χρονιά είναι καλή. Πριν από περίπου 19 χρόνια, τα στρέµµατα καλλιέργειας σπαραγγιών δεν ξεπερνούσαν τα 550. Σήµερα είναι 1.130. «Ο συνεταιρισµός λειτουργεί ως συµβουλευτικός φορέας στους παραγωγούς», λέει ο διαχειριστής του συνεταιρισµού Αθανάσιος Μαλτεπιώτης. Σπαράγγια από το Τυχερό δύσκολα θα βρουν στα ράφια οι έλληνες καταναλωτές. Κι αυτό γιατί σχεδόν το 100% της παραγωγής βγαίνει στο εξωτερικό. Αποκλειστικά στα ράφια δύο µεγάλων γερµανικών σούπερ µάρκετ διατίθενται τα ελληνικά σπαράγγια από το Τυχερό. «Κάθε χρόνο, µάλιστα, µας προσεγγίζουν κι άλλοι γερµανοί ιδιοκτήτες σούπερ µάρκετ µε στόχο τη συνεργασία».
Πηγη εφημεριδα
"ΤΑ ΝΕΑ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου