Δευτέρα 4 Απριλίου 2011

"ΚΙΒΩΤΟΣ.ΠΑΛΑΙΟΙ ΣΠΟΡΟΙ ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ"

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ, ΕΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ: «ΚΙΒΩΤΟΣ. ΠΑΛΑΙΟΙ ΣΠΟΡΟΙ ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ»


20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Οι αρχιτέκτονες έχουν συνυπογράψει τον άκρατο εποικισµό της υπαίθρου





Το πάντρεµα της µοντέρνας τεχνολογίας µε σπόρους που προέρχονται από ενδηµικά φυτά της χώρας µας είναι ένα από τα βασικά µηνύµατα που µεταφέρει η «Κιβωτός» στην έκθεση που πραγµατοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, µε την επιµέλεια των αρχιτεκτόνων Φοίβης Γιαννίση και Ζήση Κοτιώνη. Οπως λέει η κ. Γιαννίση, είναι ένα κάλεσµα σε νέους ανθρώπους να τολµήσουν να βάλουν φρένο στην επέλαση της οικιστικής ανάπτυξης, διασώζοντας τη βιοποικιλότητα της χώρας, τον διατροφικό πλούτο και τη φυσιογνωµία του ελληνικού τοπίου.



1 Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσµου που επισκέπτεται την έκθεση;



Ανταποκρίνονται µε θέρµη και περιέργεια. Σαν να µπαίνουν µέσα σε έναν ναό καινα βρίσκονται ξαφνικά σε µιακουζίνα.



2 Τι είναι αυτό που κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον τους;



Πράγµατα που ήδη γνωρίζουν, για παράδειγµα πατάτες και κρεµµύδια, βαλµένα σεάλλο φόντο.



3 Ποια είναι η συχνότερη ερώτηση που σας κάνουν οι επισκέπτες;



Πού θα πάει η «Κιβωτός»µετά – θα αράξει άραγε πουθενά ποτέ µόνιµα;



4 Τα εκθέµατα είναι πολλά και για ορισµένους επισκέπτες κάποια ίσως είναι και άγνωστα. Ποιο όµως είναι εκείνο που µαγνητίζει περισσότερο τα βλέµµατα;



Οι θανατηφόροι και ευφορικοί σπόροι – αυτοί µε τη σήµανση της νεκροκεφαλής.



5 Υπάρχουν άνθρωποι ανάµεσα στους επισκέπτες σας οι οποίοι δεν είχαν προηγούµενη εξοικείωση µε τις αγροτικές καλλιέργειες;



Οι περισσότεροι. 6 Ποια είναι η ελπίδα που κρύβουν οι «Παλαιοί Σπόροι»;



Η ελπίδα για νέες καλλιέργειες, η ελπίδα της αναβίωσης και της αναγέννησης.



7 Ποια είναι η σχέση που έχουν µε την αρχιτεκτονική τοπίου;



Μέσα σε κάθε µικρόσπόρο υπάρχειένα αρχιτεκτονικό πρόγραµµα τοπίου.



8 Πόσο αλλοιώθηκε η αρχιτεκτονική αυτή τα τελευταία χρόνια;



Με την επικράτηση των µονοκαλλιεργειών έγινε µονότονη και φτωχή.



9 Ποιο είναι το µερίδιο ευθύνης που αναλογεί στους αρχιτέκτονες;



Οι αρχιτέκτονες έχουν συνυπογράψει τον άκρατο εποικισµό της υπαίθρου.



10 Υπάρχουν περιθώρια να επανορθώσουµε;



Ναι, αν και συνήθως ένα νέο λάθος «επανορθώνει» το παλιό. Τώρα έρχεται η ώρα της πράσινης ανάπτυξης να εκβιοµηχανίσει το τοπίο ίσως µε όρους πιο σκληρούς από τον εποικισµό. 11 Ποια κατηγορία ανθρώπων ενθαρρύνετε ν’ ασχοληθεί µε τις νέες καλλιέργειες;



Τους ταξιδιώτες του ∆ιαδικτύου και τους κατόχους διδακτορικών τίτλων εν γένει.



12 Θεωρείτε πως µια τέτοια επένδυση θα µπορέσει να αποσβεστεί σε εύλογο χρόνο;



Ετσι λένε όσοι ξέρουν. 13 Πόσο βοηθά προς αυτό η τεχνολογία και ειδικότερα η ηλεκτρονική δικτύωση;



Η τεχνολογία φτιάχνει ένα περιβάλλον όπου οκαλλιεργητής δεν είναι ένας ξωµάχος αλλά ένας διασυνδεδεµένος µητροπολιτικός κάτοικος, αυτή είναι η συµβολή της.



14 Αποκέντρωση µεν, δικτύωση, δε;



Ναι, µε την προϋπόθεση ότι η δικτύωση δεν µπορεί να είναι µόνο µια virtual εµπειρία… 15 Η βιοποικιλότητα σηµαίνει διατροφικό πλούτο;



Αν σκεφτεί κανείςπως κάθε διαφορετική ποικιλία είναι και µια διαφορετική και συχνά ξεχασµένη γεύση, βεβαίωςκαι είναι. Σκεφτείτε τις ντοµάτες. 16 Η απώλεια της βιοποικιλότητας υποβαθµίζει τον χώρο στον οποίο ζούµε ή κάτι βαθύτερο, όπως η υπόστασή µας;



Απώλεια ποικιλίας ισούται µε την απώλεια τουτόπου, την απώλεια πολιτιστικής µνήµης και Ιστορίας αλλά και βιοτικής αυτάρκειας. Οι πρόσφυγες έφεραν µαζί στις νέες πατρίδες τους σπόρους τους.



17 Πώς οι καλλιέργειες αποκαθιστούν τη φυσιογνωµία του τοπίου;



Οπως ο καιρός την ψυχική διάθεση.



18 Είναι ρεαλιστικός ο όρος βιώσιµη ανάπτυξη;

Μας ενδιαφέρει και ο όρος «απο-ανάπτυξη».



19 Υπάρχει όριο στην οικιστική επέκταση;



Ναι, όταν η οικιστική επέκταση φτάσει να στραφεί ενάντια στον λόγο που την προκαλεί, δηλαδή όταν δεν φέρνει πια πλούτο. 20 Πότε χάθηκε η εκτίµησή µας προς τη φύση;

Οταν προσπαθήσαµενα τη βρούµε έξω από εµάς.



"ΤΑ ΝΕΑ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου